Alla inlägg under augusti 2014

Av Jennica - 31 augusti 2014 19:00

Det finns många typer av spelberoende. Tyvärr kan ja inte säga att vissa är bra och vissa är dåliga. Ja önskar ja kunde säga det. Men nä, ja har faktiskt inte många bra saker att säga om spelberoende människor. Inte en enda faktiskt. Ja, visst den kanske vinner lite pengar då och då men allt handlar om tur och hur mycket pengar har dem inte slösat bort? Pengar som dem kunnat lägga på sina barn till exempel (om dem har några). Sett flera stycken som försummar sina barn helt och hållet. Barn som får spendera timmar i en affär för att föräldern ska spela och vägrar gå hem. (Vissa utav har dessutom bara sina barn varannan helg!!) Idag såg ja en tös på kanske 4 år, hon fick sitta och titta på när hennes pappa spelade på maskin. När han ombads att gå därifrån eller i alla fall se till att tösen gjorde något annat (barn FÅR inte vistas just där dem maskinerna finns) kom svaret: "va ska ja göra av min dotter då? Ska ja låta henne springa omkring bland okända människor? Hon har full av liv och energi och hade inte suttit still." Ska det vara så en människa tänker? "Var ska hon ta vägen medan ja spelar och ropar mig?" Detta känns så fel! Sätta sina egna behov framför barnen. Han erkände dessutom att han förlorat så mycket pengar på dem att det fått honom att bli kriminell. Då har något verkligen gått snett kan ja tycka.
Jag personen spelar kanske någon gång då och då. Inte ens en gång i månaden (tillsammans me några kollegor) men då gör vi det för spänningens skull. Inget vinna här eller vinna där. Inte Heller något försök till att vinna tillbaka några pengar. För i slutändan kommer du ändå ha förlorat! Tänkt egentligen va spel förstör för vissa människor. Människor som har helt olika tankar än dem ja har. Mina tankar är inte alltid de bästa men i detta fallet tycker jag alla fall inte det är något fel på dem!

nu ska ja försöka roa mig med något under tiden mannen ligger på ena sidan av soffan o sover, hunden på andra (den ena fiser och den andra sparkas) och barnen har åkt hem till mamma. Dessutom åker även Spiken hem idag. Va ska man göra? Va ska man göra?

Av Jennica - 30 augusti 2014 22:08

Här i vår familj kör vi med guldstjärnesystemet. Allt började med att Linnéa ville ha en bok på bokrean (hon hade med sig egna pengar som samlade ihop under tiden hon skulle bli blöjfri på natten). Jag tyckte att det skulle vara lite synd om hon skulle köpa en dyr bok för sina egna pengar så ja sa till henne att vi kan börja med guldstjärnor. Ja berättade för henne hur det gick till. "Om du är duktig eller gör något utan att vi ska behöva tjata så får du en guldstjärna. Det kan även vara om du städar ditt rum, eller hjälper till med något eller något annat duktigt. När du har samlat 20 stycken guldstjärnor så kommer du FÅ den boken av mig." Ååh, oj, va duktig hon va i början. Snabbt gick det. Jag och F bestämde lite senare att varje guldstjärna skulle vara värd 10 kronor. Så när hon fått boken så va de bara att börja samla nya stjärnor till nya saker. Nu är det en dockvagn som är målet. Nu har vi även börjat med det systemet för Ebba. När hon varit duktig och kissat på pottan (försöker blöjträna henne) så får hon en guldstjärna som hon får sätta på sin potta. I början gick det ganska segt, det va mycket att sitta på pottan men det hände inte lika mycket när hon väl satt där. Men nu, denna vecka, då har det satt fart. Tror vi satt närmare 20 stjärnor. Bara i förgår blev det 4 och igår blev 6 stycket. Idag har det inte blivit lika mycket. Det hände en kisseolycka och en bajseolycka och när det va dags att gå ner till grannen kände jag att blöjan fick åka på. Det är ju lixom inte deras ansvar att torka upp kiss från golv och sådär.

Det ja vill komma till är att jag tycker detta systemet är superbra. Många gånger så kan man muta lite med guldstjärnor också ;) Som idag, mamma va här och mös och åt med oss. Linnéa åt ganska dåligt och vi tyckte hon skulle äta lite till. Efter mycker tjat och många suck så sa mamma till henne att hon skulle ta 2 stora tuggar till. Ja sa att om hon tog 3 så fick hon en guldstjärna. I samma veva så tyckte Ebba att det va läggdags för hennes del så ja skulle gå o börja fixa iordning henne. Mamma och Tindra satt kvar med Nea och mamma sa att om hon tog yttligare en stor tugga så fick skulle hon få 2 stycken. Sagt och gjort, hon hos sammanlagt 4 stora tuggor och utan mutningen med guldstjärna så hade det antagligen inte blivit en enda till. 

 

 

Ibland så kan ja få en känsla som bara kommer över mig. Just nu fick ja en sån, därför måste jag skriva om den. Jag måste bara säga att ja älskar mina familjer. Både familjen jag har med mamma och min lillebror (som inte är så liten längre) och min familj med F och töserna. Och självklart i framtiden våra genemsamma barn (för det hoppas ja verkligen att vi kommer få). Det är supermysigt. Nu tycker jag faktiskt bara att det fattas 2 saker för min del. Eget/egna barn och ett hus. Sedan tror ja inte riktigt att ja har mer på min lista. Självklart vill man väl ha en ny bil och massa resor också, men det är inget man sätter framför barn och ett underbart hem. 

Nu ligger jag i sängen och är supertrött, F kommer inte hem ännu på ett bra tag men för mig är det nog dags att nana nu. Slänger väl på något avsnitt av teen mom 2 och om ja somnar så somnar ja då är det inte mer med det.

Puss&krampåer

Av Jennica - 30 augusti 2014 19:45

Ibland så kan man fundera på vad tiden tar vägen och hur man hann med allting. Nu är en sån dag. Fast det är snarare; var tog tiden vägen, jag har ju inte gjort något?

Igår började jag dagen med att kliva upp & köra töserna till dagis. Trodde ja skulle vara tillräckligt trött för att somna om men det gjorde ja ju så klart inte direkt. Kom hem vid 7 och somnade väl om en sväng vid 11-tiden. Vid 1 va et dags att röra på sig för att åka och hämta dem små liven igen. Körde raka vägen hem för att ta ut Spiken och låta tjejerna cykla lite. F hade lovat Nea det om det va fint väder och som tur va så va de det. Så det blev en cykeltur på ungefär en halvtimma. Under tiden där så snackade jag och fredrik lite om ifall vi skulle hitta på något. Badhuset var ett alternativ men Ebba är en lättfrusen tjej som gärna går upp ganska snabbt igen så det stuntade vi. Istället bestämde vi oss för att dra till busfabriken. Den är ju alltid uppskattad om barnen. Mycket riktigt, det va superskoj. (Förutom när elefanten kom tyckte Ebba. Hon är livrädd för den.) Sedan åkte vi hem, busade, mös och massa annat. 

 


(Ebba tycker det är tryggare i pappas armar, medan Linnéa springer och jagar elefanten)



När vi skulle åka och handla idag så såg F en mus. Detta va något som töserna tyckte va superroligt. Sprang och jagad den och ville se den hela tiden. Det av den första riktiga levande musen dem sett. 

Av Jennica - 29 augusti 2014 19:22

Vi har ju skaffat en prinsesscykel (trehjuling) till Ebba. Hon tyckte det va Superkul att hon gick vara med och faktiskt cykla med sin syster idag.

Av Jennica - 29 augusti 2014 10:14

Idag är ja och Spiken på samma nivå. Båda är sega och degiga. Ja ligger på ena sidan av soffan och kollar på teen mom 2 och han mellan mina ben och chillar. Tjejerna är på dagis och F har prov. Hoppas han klarar det. För i så fall får han köra lastbil yrkesmässigt. Får se vad som händer idag.
Idag känner jag mig väldigt glädjefylld! Jag älskar verkligen min familj!!

Här är Ebba som skulle hjälpa
till och köra vagnen när vi
handlade på jobbet.
Gick inte riktigt som hon ville.

Av Jennica - 27 augusti 2014 19:42

Ebba är ganska ofta en tidinställd morgonmänniska. Ibland är det ungefär så att man kan ställa solen efter henne. Idag kom hon upp redan kvart i 6. Som tur är så är hon en liten tös som gärna kommer och lägger sig i vår sängen och gosar innan det är dags att gå upp. Exakt detta va de hon gjorde idag. Hon gosade med mig i kanske en halvtimme innan hon lockades av att starta tv och kolla på den istället. När F gick upp strax efter 7 någon gång så hade hon somnat på soffan.

Min chef skickade nästan precis och frågade om ja kunde öppna imorgon. Det resulterar i att från det att ja skulle haft 3 dagar ledigt så får ja ingen. Men eftersom ja är så snäll så får de bli så. Jag slutar ändå klockan 3, tänkte mig ändå att hämta töserna runt den tiden så det passar ju bra.

Töserna fick vara med och hålla Spike igår när vi va ute med honom. På något sätt kändes det som att han visste vilka som höll för han drog inte så mycket som han annars kan göra och hade gjort under turen tidigare. <3

Av Jennica - 27 augusti 2014 10:55

Just by blir det bara en snabb och enkel uppdatering.
Sitter utanför jobbet och ska snart gå in och byta om. Blir ett pass till 18.15 Ganska lagom och så är man ledig imorgon. Får se om F sluta tidigt. Han skulle väl bara ha någon uppskrivning eller något sånt.

Min kamera framtill är fucked.

Av Jennica - 25 augusti 2014 23:06

Idag började ja ju som sagt 1 istället för 3. Det visade sig att det va så på grund av att vi skulle ha ett möte där det bekräftade våra tankar angående jobbet. Vår chef fick sluta och jobbade sin sista dag där idag. Så det ska bli spännande. Imorgon blir det ytligare ett möte men då med en högre personen. Får se vad han har att säga om saker och ting.
Nu blir det bums i säng efter paradiset.

Ovido - Quiz & Flashcards